Eerste 1,5 week nieuw zeeland - Reisverslag uit Tongariro, Nieuw Zeeland van Lukas Graef - WaarBenJij.nu Eerste 1,5 week nieuw zeeland - Reisverslag uit Tongariro, Nieuw Zeeland van Lukas Graef - WaarBenJij.nu

Eerste 1,5 week nieuw zeeland

Door: Lukas

Blijf op de hoogte en volg Lukas

19 Januari 2015 | Nieuw Zeeland, Tongariro

Eerste 1,5 week nieuw-zeeland.

Onze eerste week aan de onderkant van de aarde is voorbij gevlogen. We hebben een auto gehuurt en zijn het noorder eiland aan het afcruzen. In deze eerste week zijn er al vele dingen opgevallen. Omdat de maatschappij hier hier zeer westers (met name amerikaans geinspireerd) zijn het de kleine dingen die opvallen.

Auckland is de grootste stad van het land 1,5 miljoen mensen. Het hart van de stad is een klein stukje met hoge wolkenkrabbers, dit deel is in een dag beken. Hier zijn opvallend  veel bedelaars op de hoofdstraat ( om de 20 meter) waarbij opvalt dat het vooral maori’s zijn. Ondertussen hebben we met enkele maori's gepraat en die zeiden dat er geen discriminatie is ten opzichten van maori's. Ze vertelden eveneens dat ze dezelfde kansen krijgen maar minder gemotiveerd zijn. Wat ik ook verassend vond was dat ze allebei (Allen en Kelly van Wellington ) wisten van welke stam ze afkomstig waren en dat maori koppels ervoor zorgen dat ze van een andere stam zijn omdat ze het anders als inscest aan voelen. Er zijn ongeveer 1000 maori stammen in nieuw - zeeland (+/- 20% vd bevolking).
Rijtjes huizen kennen ze hier niet buiten de ring is er een oneindig veld in alle richtingen van huizen, allemaal aleenstaand met tuin rondomrond. De huizen zijn grotendeels van hout met maximum twee verdiepingen. Geen fietsers in de stad.

Het tweede wat direct opviel was het links rijden, je denk natuurlijk dueheuh!
Maar dit manifesteerd zich in alles wat ze doen, je kan zeggen dat ze links geconditioneerd zijn en wij rechts. Elke keer als ik de straat over wil kijk ik eerst naar de foute kant. In de supermarkt loop ik tegen mensen aan omdat ik aan de foute kant van het gangpad loop en als ik een roltrap op wil sta ik automatisch eerst een de roltrap die naar beneden komt. Zo valt op hoe gewoon we zijn om rechts te wandelen.

Dag 1, alletwee hard verbrandt. Blijkbaar komt dit omdat we dichter bij het gat in de ozonlaag zitten en dat er dus minder beschermende atmosfeer tussen ons en de zon is. Hieruit komt ook voort dat je het branden van de zon extra hard voelt en dat het verschil tussen zon en schaduw opvallend groter is als bij ons. In de zon is het zeer uitputtelijk warm en in de schaduw is het lekker koel. Zonnecreme is tot mijn grote ergernis dus een must.

Ondertussen zijn we al naar boven gereden naar de bay of island. Dan naar de west kust naar de waitapua forest om kauri bomen de bezien. Echt giganten met stammen van 12m omtrek
Vervolgens zijn we naar wananaki gereden (terug aan de oost kust) om met astrid en lisa af te spreken. Daar hebben we een orka zien passeren die voor ons zelfs eens volledig uit het water sprong. Daarna zijn we tot onder Auckland gereden naar Rotorua DE vulkanen hoofdstad van de wereld. Het stedelijk park daar heeft allerlei rokende en pruttelende putten waar stinkende dampen uit opstijgt. De hele stad heeft ook een geur van rottende eieren. Als we even uit het centrum wandelen zien we een maori man koken (met werk handschoenen) op zo'n pruttelende put. Het plein dat bestaat uit vele tegels voor een kerk zien we ook prutelende en dampende gassen naar boven komen. Vreemd zicht om zo’n stad op vulkanische gebied te bezoeken.
Nu zijn we lake taupo gepasseerd en morgen gaan we een dagtocht maken  langs drie vulkanen, eentje daarvan is mount ngauruhoe (aka mount doom) uit de lord of the rings films. In de films zijn er wel wat photoshop aanpassingen aan gedaan, er staat bijvoorbeeld een 500m grotere berg naast.


Groeten,

  • 19 Januari 2015 - 09:11

    Agnes:

    Hallo Ellen en Lukas,

    Jullie maken het dus uitstekend, daar ben ik blij om .Om niet te verbranden moet je hier zijn, maar dat is geen optie zeker? Fantastisch, nu ben ik pas echt jaloers. op 14 dagen tijd hebben jullie al meer gezien dan ik, in mijn hele leven. Dat haal ik nooit meer in. Maar met zo'n verslag ben ik er toch een beetje bij en kan ik ook mee genieten.Doe zo voort zou ik zeggen zie al uit naar het volgend verslagje. Ga dit toch nog een paar keer lezen en...... dromen. Hier alles ok, niks speciaal, das ook rustgevend. Tot........ xx

  • 19 Januari 2015 - 13:01

    An:

    Hi Ellen en Lukas,
    Wat fijn weer wat van jullie te horen! Blijkbaar maken jullie het goed. Grappig welke indrukken jullie daar allemaal opdoen. Zo zie je maar hoe we allen verschillend zijn.
    Jullie bezoek aan de rokende en pruttelende putten waar stinkende dampen uit opstijgen (met de bijhorende geur van rottende eieren) doet me denken aan onze zomervakantie op de Azoren. Daar hebben wij ook meerdere van die steden gezien. Grappig toch hoe die lokale bevolking daarin kookt? De wonderen der natuur ...
    En die orka ... Tja ... één woord: jaloers! Bangelijk om die beesten in vrije natuur te zien toch? Mijn mond viel open toen wij die walvissen en dolfijnen op Pico zagen. Kippenvel!
    Hier in België grijs en donker. Veel motregen. Toen ik vanmorgen buitenkwam zag ik als het ware een wit tafereel! It had been snowing! Het is echter niet koud genoeg dus zullen we snel weer in de regen zitten.
    Take care, geniet ervan en tot schrijfs.
    xxx

  • 20 Januari 2015 - 10:20

    Moeke:

    prima verslag Lukas,dat smaakt naar meer
    genieten, genieten, genieten

  • 20 Januari 2015 - 22:46

    Laura:

    De eerste 1,5 week dat jullie weg zijn uit belgie. Het eerste dat me opviel: geen maori's, veel rijhuizen, de fiets ng altij aanwezig in het straatbeeld. Het tweede dat me opviel: ik kijk nog altij naar dezelfde kant van de weg als ik oversteek en in de supermarkt loop ik tegen de bejaarden juist omdat die aan de verkeerde kant lopen
    Volgend klein opvallend iets: ik ben nog steeds zo wit als een melkfles, ng niks uit de regenplassen hier zien springen, berchem riekt/stinkt ng altij af en toe naar de koninck brouwerij....
    Morgen een dagtocht doen langs het station, mn werk en het cafe

    Groetjes!

  • 21 Januari 2015 - 11:11

    Eline:

    Ik durf bijna geen reactie te plaatsen omdat het hier zo'n familiegebeuren is :)
    Leuk om jullie verhalen te lezen!
    Dikke groeten en knuffels.

    Enjoy (gezegd op de manier van Zoë uit w817. Weet je niet hoe? Vraag op Skype naar een demonstratie)

    XX

  • 21 Januari 2015 - 20:29

    Herman Desloovere En Reintje Kerremans:

    Hallo Ellen en Lukas

    Fijn te horen dat alles naar wens verloopt en wij reizen een beetje mee.
    op naar de volgende uitdaging geniet ervan.

    Kusje oma en opa

  • 30 Januari 2015 - 21:56

    Marc Willem:

    Dag Lucas (en ellen). Leuk van jullie iets te lezen. Zoveel bedelaars had ik nu niet verwacht in dat beloofde land. Groetjes , marc willem.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nieuw Zeeland, Tongariro

Lukas

Actief sinds 04 Jan. 2015
Verslag gelezen: 326
Totaal aantal bezoekers 10462

Voorgaande reizen:

06 Mei 2015 - 30 Juni 2015

Zuidoost Azie

08 Maart 2015 - 06 Mei 2015

Australie

06 Januari 2015 - 06 Maart 2015

Nieuw Zeeland

Landen bezocht: